MENNÄÄNKÖ ULOS SYÖMÄÄN? - ÄTN

Tämä ei ole kebab-annos
Typerä kysymys, kukaan ei Suomessa halua syödä ulkona, koska 95% ajasta sataa, tai ketuttaa (en käyttänyt tapani mukaan v-kirjaimella alkavaa ilmaisua hyvänmaun nimissä.) Joo joo, ulkona syöminen tarkoittaa vähän muuta, kun räntäsateessa makkaraperunoita, tai helteessä hiekkaa. Suomalainen ravintolakulttuuri on joskus ottanut minustakin vallan, mutta asiakaspalvelun tuoma myötätunto kaikkia kohtaan, jotka joutuvat työskentelemään lajitoveriensa kanssa on suuri. Nöyrä kumarrus kaikille ravintola-alalla työskenteleville. 

Vinkki: Ennen ravintolaan lähtöä ota pienimuotoinen meditaatiohetki itsellesi. Toista pyhä kolminaisuus 1. Minulla ei ole kiire, joten jalan täristely ja huokailu jääköön kotiin 2. Varaudu tasokkaamman ravintolan kohdalla, että hinnat eivät vastaa huoltoaseman lehtipihvin ja ranskalaisten hintatasoa 3. Nauti ajastasi ja asennoidu niin, ettei ravintola ole automaattisesti vihamiehesi. 

- - - 

Miten on mahdollista, että ravintolalla ei ole edes omaa asiakaspaikoitusta? – Valitettavasti esimerkiksi Helsingin keskustan maantieteellinen struktuuri ei mahdollista kaikille tuhansille ravintoloille parkkipaikkoja. Ymmärrettävästi asiakkaana ateriasi hintaan tulisi kuulua lämmitetty parkkihalli, autosi sisä- ja ulkopesu, sekä vuosihuolto.

En olisi kyllä halunnut tähän istumaan. Huono näkymä ja epämukavat tuolit. Viereisessä pöydässä puhutaan kaiken lisäksi kamalan kovaan ääneen. – Voihan kurjuus. Elämä koettelee välillä kyllä kovin. Maisemakierrosta suositellaan jalan, eikä sisätilasta, jonka päätehtävä on tarjota asiakkaalle kulinaristille miellyttävä kokemus kaupunkiopaskierroksen sijaan. Tuolien epämukavuus voi olla toisen mukavuus. Muistathan reklamoida, voit saada narinastasi esim. ilmaisen jälkiruuan! Siinä on kavereille sankaritarina kerrottavana. 

Eihän tällä annoksella lähde nälkä? – Useimmiten hienommissa (kts. ei pikaruokaketju) ravintoloissa annokset eivät vastaa kokoluokaltaan kebab ranskalaisilla settiä. Varaudu tähän ja ota useamman ruokalajin menu. Saat huomattavasti kokonaisvaltaisemman kokemuksen. 

”Anteeks mistä saan ketsupin?” – Noin sieltä lähti kokille kiitos. Rakastan itsekin ketsuppia, mutta omaan tilannetajun. Välttämättä pihviä ei tarvitse tällä kertaa marinoida Heinzin voimin.

Me tilattiin ennen tuota seuruetta ja ne sai ruuat ennen meitä! – Ota ensikerralla hieman parempaa seuraa mukaan, jos sinulla on aikaa kiinnittää tämänkaltaisiin sivuseikkoihin huomiota. 

Laskun maksun aika. Napsutellen, tai vihellellen tarjoilijaan kontakti. Lasku maksetaan seurueen kesken ja hiilihapolliset vedet täytyy eritellä kaikkien kuittien kesken, ettei tätä tarvitse muistella sitten myöhemmin: ”Muistatko silloin elokuussa 2016, kun maksoin kaikille ne vichyt?” – Tarjoilija ei ole koira, tai mikään muukaan eläin. Ihminen siinä missä sinä ja minä. Katsekontakti, tai ”anteeksi” – ilmaisu käy paremmin. Tämä laskun erittely, kun alkupalat, juomat ja mielipahat täytyy jakaa seurueen kesken aiheuttaa osiltaan sitä, että tarjoilijaa joutuu toisinaan odottamaan.  


---

Se siitä. Olen saanut myös oikeasti huonoa palvelua ja reklamoinut tästä, joten tiedostan, ettei tilanne ole aina näin kaavamainen. Olen päinvastaisesti huomannut, että monella on jo lähtöasenteena edellä mainittuja kohtauksia = täytyy reklamoida. Liekkö joku meriitti, että montako kertaa saanut alennuksen, tai ilmaisen jälkiruoka-annoksen naristuaan. Tarjoilijaa saa kiittää ja oikein rohkeana voit jopa antaa hymyn pilkkeen ☺️ 


Kommentit

HEAR ME !

Tämän blogin suosituimmat tekstit

4. Älä irtisanoudu näin!

5. Älä pyydä treffeille näin!

6. Älä puhu asiakaspalvelijalle näin!